VÅRA VILLKOR

Villkor för Linköping Transportkonsult AB
Senast redigerat: 2022-11-04


Bokning

Bokning av leverans sker via vår hemsida.

Betalning

Avgift för leveransen betalas med SWISH eller FAKTURA senast i samband med att transporten utförs. Företag som är registrerade kunder får faktura på 10-dagar.

Gällande storlek och vikt

Om bokad leverans överstiger bokade mått/vikt/mängd så kommer en debitering att ske automatisk vid betalning. chauffören har även rätt att neka transporten och en avgift för framkörning ska betalas av kunden.

Emballering

Det är kundens ansvar att ombesörja tillräckligt god emballering av godset för transport. Linköping Transportkonsult tar inget ansvar för skador som uppkommer på grund av bristfällig emballering. Linköping Transportkonsult tar ej heller ansvar för skador som uppkommer p.g.a. godsets natur under transport.

Försäkring

Linköping Transportkonsult har transport- och ansvarsförsäkringar enligt branschpraxis.

Upphämtning

Upphämtning sker på den vid bokning angivna adressen. Kan gods inte hämtas på grund av slarv från beställaren så debiteras budet till fullo ändå. Med slarv menas att fel adress är angett, ingen portkod är lämnad eller att man inte får tag i godset på något sätt.

Standardleverans

Det åligger säljare att bära ner godset till den plats där lastning kan ske. Linköping Transportkonsult hämtar godset vid trottoar/tomtgräns alternativt så nära som föraren bedömer att man kan komma med fordonet som används. Linköping Transportkonsult hjälper ej till med utbärning. Avsändaren förbinder sig att vid behov hjälpa Linköping Transportkonsult att lasta godset. Om godset inte är placerat på en plats som lämpar sig för lastning kan chaufför neka transport och en avgift för framkörning debiteras beställaren.

Leverans med bärhjälp

Linköping Transportkonsult bistår vid bärning av gods från bostad eller lokal. Det är avsändarens ansvar att det är fri leveransväg, d.v.s. att inga föremål står i vägen samt att golvet är skyddat. Enligt arbetsmiljölagen får föraren ej ta av sig skorna. Upphämtning sker på en plats där lastning kan ske utan hinder. Det går bra att lasta inne på en innergård om kunden tillser att tillräckligt breda dörrar öppnas vid in- och utpassering.

Leverans

Leverans sker till den vid bokning angivna adressen.

Försening

Linköping Transportkonsult kontaktar mottagaren vid eventuell försening. Vid större förseningar som uppstår på grund av slarv från Linköping Transportkonsult sida kan Budet bli krediterat.

Expeditionsavgift

En avgift tas ut på varje enskild faktura på 49 kr exklusive mervärdesskatt.

Skador

Linköping Transportkonsult tar inget ansvar för skador i hem och inventarier i samband med transporten. Om det föreligger risk för att egendomsskador kan uppstå i samband med leveransen, kan Linköping Transportkonsult neka inbärning till det dedikerade rummet. Ett nytt kan då föreslås av mottagaren. Linköping Transportkonsult tar inget ansvar för skador som inte anmärkts vid leverans.

Reklamation

Eventuella reklamationer görs till Linköping Transportkonsult Senast dagen efter leverans. Eventuell ersättning sker i enlighet med NSAB2000 med undantag för § 27 punkt 3.

Force majeure

Linköping Transportkonsult är befriade från åtagandet om åtagandet förhindras av force majeure. Till force majeure räknas krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning eller annan omständighet som Linköping Transportkonsult inte råder över.